Robin in Nieuw Zeeland!

South Island, Week 1

Helaas, mijn vakantie zit er alweer op. De weken zijn voorbij gevlogen, maar het waren drie top weken! Ik heb tussendoor weinig tot geen tijd gehad om bij te houden wat ik allemaal heb gedaan, vandaar dat dit waarschijnlijk een lang verhaal gaat worden (ik hoop dat ik het nog allemaal weet). Voor elke week zal ik een apart verhaal schrijven, dat maakt het lezen hopelijk wat aangenamer..

Voor diegene die mijn blog niet altijd bij heeft gehouden, ik heb 3 weken vakantie gehad aangezien de kinderen en ouders 'zomervakantie' hebben. Renate en ik besloten daarom een trip te gaan maken naar het Zuider eiland van Nieuw-Zeeland. We hebben voor een reisorganisatie gekozen ( genaamd Stray Travel ) zodat we zelf ook een beetje ‘relaxt’ kunnen reizen en niet alles zelf hoeven te regelen.

WEEK 1
27 December
De zaterdag na kerstmis vlogen we vanuit Auckland naar Christchurch in 1 uur en 20 min. Ik had gelijk weer zin om te vliegen na mijn allereerste vliegreis! Van te voren dacht ik dat Christchurch een mooie stad zou zijn, aangezien het de grootste stad is van het Zuider eiland, maar in tegen deel. Het viel me zwaar tegen! De reden daarvan is dat de aardbeving in 2011 veel gebouwen heeft verwoest die er nu nog steeds hetzelfde bijliggen. Een somber gezicht dus.. Ze hebben niet genoeg geld om alles te vernieuwen of te verbouwen. Het zal nog jaren duren voordat alles er weer wat beter uit zal zien.
Onze eerste nacht in een hostel geslapen. Voor de mensen die niet goed weten wat een hostel inhoud; je slaapt op een kamer gedeeld met andere mensen die je niet kent. Dat kunnen 4, 6 of 8 personen zijn. Je kunt gebruik maken van een gezamelijke keuken, en er zijn natuurlijk altijd wc’s, douches en soms gratis WiFi. Elk hostel heeft zo zijn voor en nadelen. Hier hadden we een gratis barbeque!

28 December
Vroeg opstaan en klaarmaken om weer terug te gaan naar het vliegveld want daar zou de Stray bus ons om 9.45u. komen ophalen. Onze eerste reis ging naar Kaikoura. Onderweg krijgen we elke rit een lijst met activiteiten waarop we aan kunnen vinken of we een activiteit willen doen ja of nee. Renate en ik hadden gekozen om te gaan ‘vissen’. Geen idee of ik er wel zo’n zin in had aangezien ik de geur alleen al niet kan verdragen! Maar goed, de andere activiteiten wilde ik niet doen dus toch maar voor het vissen gekozen. Aangekomen in Kaikoura werden we opgehaald en gingen we richting een boot. Daar kregen we te horen dat we alleen de mogelijkheid hadden om op zoek te gaan naar kreeften ‘crayfishing’. Met wind en ruwe golven gingen we de zee op. Ik was toch wel een beetje bang zo hoog waren de golven en de boot had een behoorlijke snelheid! Twee pogingen gedaan om te vangen maar helaas zonder enige kreeft terug gekomen. ’s Avonds hebben we met een hapje en een drankje met een groep mensen bij elkaar gezeten en uiteindelijk een gezellige eerste dag gehad.

29 December
Vandaag ging onze reis door naar Picton. Hier stapte we maar met een klein groepje uit aangezien de rest van de busreizigers hun reis vervolgde naar een andere bestemming. Wat hadden we een top hostel! Een heel schattig blauw huis met overal klimop en bloemen aan de buitenkant. Renate en ik hadden een groepje gevormd samen met 2 andere jongens. Een Nederlander en een jongen uit Costa Rica. We waren van plan met z’n vieren te gaan mountain biken aangezien er gratis fietsen waren in het hostel. Na 1,5 uur lang pogingen om te vertrekken hebben we het hem maar op een lopen gezet aangezien de fietsen helaas niet zo veilig waren en huren erg duur was. We hebben een hike gedaan van ongeveer 3 uur in de bloed hete zon, maar het uitzicht was het meer dan waard! Geweldig mooie bergen, en een eiland in het mooie blauwe water. Na onze vermoeiende hike lekker genoten van de jacuzzi die beschikbaar was in het hostel en ’s avonds lekker mexicaans gekookt met z’n viertjes.

30 December
Een nieuwe dag, met een nieuwe bus, nieuwe chauffeur en nieuwe mensen! Vandaag opweg naar Marahau oftewel de entree naar het Abel Tasman National Park. ’s Middags al inkopen gedaan voor oudjaarsdag, aangezien we geen supermarkt bij het hostel hadden, en ’s avonds met de hele groep gebarbequed. Verder houd het hier even op want ik heb geen idee wat we gedaan hebben op deze dag... Ik heb zelfs geen foto's gemaakt dus ik gok dat het een lange reis in de bus was! Mocht ik het me nog herinneren, dan typ ik het later erbij...

31 December
Oudjaarsdag begon een beetje als een baal dag. Helaas heeft het de hele ochtend en middag geregend waardoor ik de hike in het Abel Tasman National Park niet kon doen. ’s Ochtends daarom maar begonnen met een film, en daarna een middagje gekaart met wat mensen. Precies om 6 uur stopte het met regenen en begon de zon te schijnen. Met een groepje mensen zijn we toen naar een hamburger tent geweest en daarna zijn we gelijk maar even een stukje naar het strand gelopen nu we toch nog even konden genieten van de zon. ’s Avonds trok iedereen te fles wijn open en hebben we in het hostel ingedronken. Ik had een fles wijn gekocht en die is helemaal opgegaan. Rond 11 uur begon iedereen los te komen en zijn we naar een bar geweest een stukje verderop waar een Nederlandse band optrad. Geen bekende band want ik ben de naam alweer vergeten.. en ondertussen was ik erg aangeschoten. Ik heb na die fles wijn ook niks meer gedronken. De avond na 11 uur is een wazige herinnering! Met z’n alle stonden we te dansen tot ik opeens mensen elkaar zag omhelzen en het al 10 over 12 bleek te zijn. Wat ik me nog kan herinneren was het erg gezellig! Om 2 uur lag ik ál in bed.

1 Januari
De volgende ochtend werd ik natuurlijk met hoofdpijn wakker. Ook heb ik iedereen berichtjes gestuurd met daarin dat ik geen vuurwerk heb gezien en dat volgend jaar wel weer inhaal. Tot dat Renate met een foto kwam ‘kijk het vuurwerk van gisteravond’. Oeps… vergeten? We moesten om 8 uur alweer klaarstaan voor vertrek, en ik voelde me verschrikkelijk! Een kater heb ik wel eens vaker gehad, maar je dan ook nog te bedenken dat je 3 tot 4 uur in een wiebelende bus moet zitten. Dit was de langste rit ooit, maar ik heb het overleefd..! Op weg naar Westport met een paar tussenstops. Zeehonden gespot, erg leuk! Aangekomen in het hostel was ik erg moe en heb ik wat slaap ingehaald van de nacht ervoor.

2 Januari
Vandaag opweg naar Franz Josef, hier had ik zin in! ’s Ochtends eerst de ‘Pancake Rocks’ bezocht. Dit zijn stenen bergen die bestaan uit verschillende lagen, waardoor het lijkt op pannenkoeken. Daarna hebben we met z’n vijven een workshop ‘bone carving’ gedaan. Dat betekend een figuur zagen en vijlen uit een stuk bot. Het resultaat zal ik bij de foto’s laten zien, ik ben er super blij mee en vond het echt tof om te doen. Ik draag heb nu als ketting. Daarna zijn we door gereden naar het hostel in Franz Josef waar we om 6 uur aankwamen en daarna ben ik een stukje gaan rennen.

3 Januari
De tweede dag in Franz Josef hadden we de Glacier Hike! We kregen bergschoenen met ‘spikes’ voor stevigheid in het ijs, een jas en handschoenen. Te voet liepen we met een groep naar een plaats waar alle helicopters opstegen, want dat is de enige manier om op te Glacier te komen. JA een helicopter! Dat was echt gaaf, het waren maar 4 korte minuutjes maar het was super. Langzaam vlogen we richting de Glacier waar we af werden gezet. Wat een geluid en wind komt er van zo’n helicopter af. Eenmaal weer op staande voet konden we de spikes bevestigen aan onze bergschoenen en na wat uitleg begon de hike. Het was echt super en had het voor geen goud willen missen. Foto’s staan al op Facebook en zal ze ook hier uploaden. Na de hike hebben we gratis gebruik kunnen maken van de Hot Pools en hebben we lekker gerelaxt en ’s Avonds in het hostel hebben we All You Can Eat pizza gegeten met een groepje mensen van de bus.

4 Januari
Vandaag zouden we eigenlijk vertrekken naar een volgende bestemming maar aangezien Renate en Caroline ( een Duits meisje waar we de rest van de reis mee hebben opgetrokken ) graag een Skydive wilde doen in Franz Josef, hadden we besloten om nog 2 dagen langer te blijven. In totaal zijn we met z’n vieren daar gebleven. De derde dag hebben we eens lekker uitgeslapen en ’s middags een hike gedaan van een aantal uurtjes.

5 Januari
De laatste dag in Franz Josef was de dag van de skydive. Ook ik had me na lang denken en twijfelen de dag van te voren opgegeven voor de Skydive (ja echt waar). Maar ’s ochtends werd ik wakker na een nachtmerrie en heb ik het gelijk weer gecanceld zo bang was ik. Volgende keer beter… Ik heb met 3 jongens van de groep een andere hike gedaan opweg naar de Glacier. Ook dit was een een paar uurtjes. Het was best een pittige hike, en ik was na 3 dagen hiken toch wel even helemaal op! De eerste week zit erop en het is me super bevallen, gelukkig nog eens 2 weken te gaan!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active