Robin in Nieuw Zeeland!

Rainy days

Het begint hier nu langzaam winter te worden. In Nederland regent het natuurlijk veel, maar ik heb toch liever het Nederlandse winter weer dan het Nieuw-Zeelandse winter weer. Er is geen pijl op te trekken. Het regent voor 10 minuten, daarna schijnt 10 minuten de zon en lijkt het alsof het de mooiste dag van de week gaat worden, en voor je het weet valt het weer met bakken uit de lucht. Ik heb dan ook nog nooit zoveel regenbogen in mijn leven gezien! Het is normaal als je er hier elke dag eentje ziet!

Vandaag is het de laatste dag van Mei, dat betekend dat het morgen al Juni is..! Ik kan het niet geloven. Ik begin nu langzaam aan met het plannen van mijn einde aan de andere kant van de wereld. Als het goed is blijf ik hier bij het gezin tot en met eind Augustus maar het is nog een beetje onduidelijk of ik daadwerkelijk tot eind Augustus werkt. Aangezien mijn hostmoeder haar baan heeft opgezegd en midden Juli stopt met werken (vraag me niet wat dat is met hostmoeders zonder werk en mij als au pair?! Ik lijk wel vervloekt). Het kan zijn dat ik dus wat eerder stop met werken, of misschien in Augustus nog ergens anders ga werken, dat ga ik nu allemaal uitzoeken. Als ik hier in Augustus vertrek ga ik nog 3 weken naar Australië!! Ik ga een roadtrip maken langs de Oostkust van Australië. Begin in Sydney en eindig in Cairns waarna ik door vlieg naar Singapore. Daar heb ik een overnachting met een dagtrip, en dan op naar huis! Ik kom dus ergens tegen het einde van September terug, maar ik kan nog geen datums beloven.

De laatste weekendjes heb ik wat geld bespaard en wat dingetjes in Auckland gedaan met vrienden. Ik had nog twee weekend tripjes op de planning staan maar die hebben we beide moeten cancelen vanwege het slechte weer.. balen! Geen speciale of gekke dingen meer meegemaakt.

Soms als ik in de auto zit 's ochtends of 's middags en ik tijd heb om na te denken ( want ja hier is altijd wel een file.. ) dan denk ik na over de verschillen van Nederland en Nieuw-Zeeland en waarom ik toch wel van Nederland houd. Ik heb een paar weetjes op een rij gezet, voor degene die dat nog niet weten. Misschien vinden jullie dat wel leuk, dus bij deze:

WIST JE DAT

- Nieuw-Zeelandse mensen ook wel Kiwi's genoemd worden. De Kiwi is het nationaal symbool van Nieuw-Zeeland en het is een dier, die je alleen 's nachts tegen kunt komen. Ik heb er nog geen gespot maar wel gehoord.

- Au pair zijn hier in Nieuw-Zeeland ( en ook in Australië ) heel normaal is. Ik schrok ervan toen ik hoorde dat er alleen in Auckland al 6.000 Duitse au pairs zitten... andere landen dus nog niet meegeteld.

- Ze hier in N-Z klagen over de Australiërs net zoals wij soms klagen over de Duitsers.. Best grappig soms!

- Het hier in Auckland stikt van de Aziaten!! Daar was ik ook enorm van geschrokken.

- Er in heel Nieuw-Zeeland maar 4 miljoen mensen wonen, waarvan in Auckland alleen al 1 miljoen mensen wonen. N-Z is ook nog vele malen groter dan Nederland.

- Er in de ochtend en middag spits er een speciale rijkstrook is voor auto's met 3 of meer personen. De rest van de auto's moet allemaal aansluiten in één rijstrook. Vandaar altijd file.... Het openbaar vervoer is hierbij ook heel slecht.

- Fietsen levensgevaarlijk is. De enige mensen die hier fietsen, zijn vaak wielrenners. Er zijn geen speciale fietspaden, en als je voor het stoplicht staat rijden ze gewoon tussen alles auto's door.. Ik vind het veel te gevaarlijk en daarvoor móet je hier ook een helm dragen.

- Ze hier allemaal uniformen dragen! Ik weet niet of ik dat al eens eerder verteld heb, maar alle kinderen moeten een uniform aan. Ik moest er enorm aan wennen en ik ben toch blij dat wij dit in Nederland niet hoeven.

- Ze hier geen centrale verwarming hebben!! Het is een luxe als je het wel hebt, en mijn huis heeft dit gelukkig wel, anders wist ik niet hoe ik het moest overleven de komende maanden.

- Het hier normaal is om op je blote voeten boodschappen te doen. Ik vond het eerst echt lachwekkend maar het is de normaalste zaak van de wereld.

- Het hier een trend is om in je sportkleding te lopen. Al moet ik zeggen dat dit misschien de enige mode trend is die ze hebben want verder hebben ze hier niet veel smaak..

- Je hier je eigen nummerbord kan ontwerpen. Ik heb dan ook als super veel grappige nummerborden voorbij zien komen. Namen zijn erg populair maar ook woorden zoals 'ICE HOT, SLOW MOTION, HOWEDO, CAFE2U'. En zo kan ik nog wel een hele tijd doorgaan. Erg leuk om te zien, ze moeten er wel extra voor betalen.

- Je hier in veel restaurants je eigen wijn mee mag nemen?! Dat was voor mij echt iets nieuws. Dit noemen ze ook wel 'BYO' restaurants, oftewel Buy Your Own. Het is echt ideaal, en maakt je avond gelijk een stuk goedkoper!

- Ze hier altijd vragen hoe het met je gaat?! Ik kan er nog steeds niet aan wennen... In de supermarkt aan de kassa; Hi, how are you? Of als mijn host ouders thuis komen van het werk of 's ochtends als je net wakker bent.. Ik vergeet dan ook vaak om te vragen hoe het met hun gaat omdat ik altijd zeg; Good thanks! Beetje automatisch antwoord geworden omdat ik er soms een beetje gek van werd... oeps.

Dat was het wel even zo'n beetje! Dit zijn wat typisch NZ voorbeeldjes die voor mij allemaal heel gek waren. Tot snel!

Reacties

Reacties

Fleur

Haha aah Robin, super leuk ook die weetjes! Sommige dingen had ik er ook totaaaal niet tussen verwacht!

Maar Australië, gaaaaf zeg!! Ben benieuwd! geniet er nog van en hoooopelijk ben je toch voor 30 september weer terug in Nederland ;)

xxx

Rob

Toeval bestaat niet..... of toch wel.... Heb net vandaag gezegd dat het alweer even geleden was dat we iets van je hebben gelezen. En ja hoor... wederom een heerlijk verhaal om te lezen. Jammer dat je misschien eerder moet stoppen met werken. Dat komt goed. Ik denk dat je keuze om langs de kust te gaan een hele goeie is. Take care and enjoy! Groeten van nummer 12.

TiCo

Ha die Robin,

Wat weer een mooi verhaal, en leuk die weetjes.
Geweldig die plannen voor Australië. Er komt zeker wel een oplossing voor de maand augustus. Geniet van de uurtjes met zon, alhoewel een flinke plensbui kan ook mooi zijn (ha..ha.ha) vooral met die regenbogen.
Liefs en groetjes, TiCo.

Marieke

Ha Robin, we hebben heerlijk gelachen om je wist je datjes…. Het land lijkt heel erg op Zuid Afrika en Australie, dus wij zijn al gewend aan die blote voeten, wijn meebrengen, schooluniformen etc. Heel herkenbaar, want ook ik moest daar aan wennen, hahahaa…. We proberen iets te regelen voor je in Australie, we houden contact via je moeder! Een voordeel van het eerder stoppen met werken is natuurlijk een extra lange vakantie!!! Groetjes,
Marieke

Ine-Mieke

Robin, how are you? :)
Wat gaat dat toch snel voorbij. Veel plezier nog deze laatste maandjes.
Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active